Blog Image

Liv Ranwegs blogg

Om Bloggen

Hälsa, medicin, forskning, kostfakta, komplimentär medicin, alternativ medicin, recept, vad som händer i företaget och med div. utbildningar. osv.
En salig blandning.

Jag finns även på Facebook:
https://www.facebook.com/LivRanwegochhalsa

Broccolin – kungen av grönsaker

Kost & recept Posted on Fri, April 19, 2013 20:33:34

Ett ämne som finns i stora mängder i broccoli kan stoppa brösttumörer på samma sätt som vanliga starka cancerläkemedel – men betydligt skonsammare. Närmare bestämt antioxidanten Sulforafan. Tidigare har prostataceller främst pekats ut men Sulforafan har visat sig kunna döda de flesta olika cancerceller som används i forskningslaboratorierna. Det är en vetenskaplig sanning som stärkts i försök på olika typer av cancerceller och i djurtester.
Forskarna har kunnat fastställa att tumörförökningen stoppades på samma sätt som för flera välkända anticancerpreparat genom att påverka cellernas skelettuppbyggnad och på så sätt stoppa celldelning, och forskarna säger själva att mekanismerna kan vara desamma men att sulforafanet är mildare och därför inte ger de svåra biverkningar som cancerpreparaten gör.Ämnet stimulerar även bildningen av naturliga antioxidanter i kroppen.

Nuvarande cytostatikabehandlingar mot cancer bromsar sjukdomsförloppet och kan ibland motverka att nya tumörer bildas. Studierna av broccoli och sulforafan visar däremot att cancern helt utplånas och att nya tumörer inte kan bildas då cancerns stamcellerna förstörs.

När och om de kliniska studierna av sulforafan som medicin lyckas, återstår att se. Studier av den här typen tar många år eftersom läkemedel måste genomgå många och omfattande tester där alltifrån biverkningar till jämförelsestudier med placebo ska genomföras. Den nya typen av målsökande cancerbehandling är unik och om dessa studier inte lyckas, öppnar resultaten ändå för nya möjliga läkemedel i kampen mot cancercellerna.

Förutom cancer finns forskning på att sulforafan också kan skydda mot bland annat diabetes, högt blodtryck, vissa ögonsjukdomar och ledsjukdomar. Att äta broccoli flera gånger i veckan minskar även risken att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar. Hur mycket man ska äta är svårt att säga, några exakta ”doser” är inte fastställda, säger Ola Hammarsten, docent och forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Amerikanska forskningar har också visat att Sulforafan bl.a. skyddar luftvägarna mot de skadliga ämnena som finns i tobaksrök, bilavgaser och förorenad luft.

Nu visar nya djurstudier att det gröna kraftpaketet också kan hålla hjärnan i trim. Effekten tillskrivs alla nyttiga ämnen, fytokemikalier, som skyddar kroppens nervceller mot fientliga angrepp. De kan stärka blod-hjärnbarriären, hjärnans dörrvakt, som portar skadliga ämnen och släpper in nyttiga.

Dåligt minne? studier tyder även på att kålväxten kan aktivera hjärnans minnesfabrik.

Broccolin tycks även stimulera kroppens skydd mot de fria syreradikalernas fientliga angrepp på nervcellerna och höjer nivåer av signalsubstansen acetylkolin. Om fynden håller vad de lovar kan broccoli även bli ett av framtidens vapen i kampen mot Alzheimers och andra demenssjukdomar.

Bland nyttigheterna märks även fytokemikalien glutation som tycks stimulera kroppens eget avgiftningssystem. Intaget ger även Vitamin K, folsyra, kalium och kalcium.

Ju mognare grönsaken är desto mindre sulforafan innehåller den och helst ska den ätas okokt. Näringsämnen går upp i rök om grönsaken stormkokas i kastrullen. Vid tillagning är ångkokning vad som krävs för att vitamininjektionen ska bli optimal. Studier visar också att antioxidanter i naturlig form, d.v.s. i mat som grönsaker, frukt och oljor från fisk- och växtriket ger ett mycket bättre skydd än antioxidanter i tablettform.

Människorna runt Medelhavet har piggat upp sig med den energisnåla, vitamin- och mineralrika kålväxten i snart 2 000 år.
På 50-talet, när Broccolin kom till Sverige på allvar, var vi svenska näst intill lika svårflirtade som George H W Busch. Han bannlyste grönsaken år 1990 med orden: ”Jag är USA:s president och tänker aldrig mer äta broccoli.” Ingen vet, men hans era i Vita huset hade kunnat varat längre om han piggat upp hjärnan med hjälp av superstjärnan på grönsakstoppen. 😉

Andra positiva egenskaper:

– Stärker immunförsvaret

– Har antiinflammatoriska egenskaper

– Kan minska DNA-förändringar i kropp och hud

– Positiva egenskaper mot diabetes typ 2, högt blodtryck, artrit, autism

– Kan förhindra metastas spridningen av cancer

– Hämmar ökningen av neoplastiska celler

– Kan hjälpa till att förhindra godartade tumörer bli maligna

– Kan minska tillväxten av blodkärl som förser tumörer med näring och syre

I kliniska studier har forskare även tagit fasta på sulforafanets positiva egenskaper för huden.

– Anti-age

– Skyddar mot UV- strålning

-Kan förebygga/skydda mot hudcancer

-Kan reducera och ta bort hyperpigmentering

– Kan reducera/ta bort eksem, epidermolysis bullosa (EB) och i vissa fall även psoriasis

Broccolin är en vitaminrik grönsak och innehåller:
C-vitamin, A-vitamin, K-vitamin, folat och fibrer. B6 -, B1-, B2-, B3-vitamin, E-vitamin, järn, kalcium, kalium, Magnesium, zink och andra mineraler. Även en rik på protein.

Broccoligroddar

Broccoligroddar är ett alternativ för dig som inte tycker om smaken på broccoli. Dessutom innehåller broccoligroddar 20-50 gånger mer av det cancerskyddande ämnet sulforafan. Du sköljer bara broccolifrön och sår dem tunt på ett hushållspapper och ställer dem på ett ljust ställer. Efter 3-7 dagar är groddarna färdiga.

(har som vanligt valt att inte skriva ut källor i inläggen, men vill ni ha så är det bara att maila så skickar jag. Allt är sparat på min dator)

Som vanligt så gör jag en “kost Fakta”-tavla som man kan dela med nära och kära om man vill.
Den lägger jag ut på min Facebook-sida som du även kan Gilla! I albumet “Smart Mat”.

Ha en fin dag!



Vi – som hel form

Kraniosakral terapi Posted on Fri, April 19, 2013 20:08:55

Att hålla våra kroppar och vårt mentala i ett hyfsat jämt flow är lätt att inte tänka på, eller att glömma bort. När vårt “Flow” stannar upp sker någon form av “flerörelse”, stagnation eller kompression. En stagnation eller kompression medför ohälsa, och då spelar det ingen roll vart stagnationen befinner sig eller kommer ifrån, den medför alltid ohälsa. Ibland lindrig, ibland dödshotande och ibland vissa fall med döden.

Några vanliga stagnationer och kompressioner som vi är vana med att kunna förstå är blodpropp/stroke, njursten, förstoppning i tarmen eller muskelkramp, medan andra stagnationer kan vara mer ovant att förstå att det kan ha negativa hälsoeffekter. Som exempelvis att stagnera i våra tankar. Det kan handla om att inte släppa taget om saker som hänt i vårt förflutna, att inte förlåta, gå vidare, acceptera m.m. Vi är inte vana att träna vårt sinnen och våra tankar, men det är lika viktigt som att vi tränar vår kropp. Vi behöver balans och harmoni mellan sinne och kropp, då kan man inte strunta i att träna en av delarna.

Vår kropp och vårt psyke är biodynamisk. Det betyder ständigt i rörelse. Även om det känns stilla så är det aldrig helt stilla. Det sker aktivitet hela tiden, dygnet runt. Nödvändig rörelse för vårt välmående och för vår överlevnad. Allt hör ihop och påverkas av varandra.

Jag vet att vi i Sverige är ovana att tänka i termer där vi ser vår kropp och vårt psyke som en gemensam form, där allt påverkar allt. Men det är fakta.
Samhörigheten i kroppen kan man se enkelt när man tittar på vår bindväv, som är vår största vävnad. Det är bindväven som håller allt på plats, i kroppen. Om vi för enkelhetens skull säger att det från levern går tre fästen med bindväv, ett från levern till ryggkotan T10, ett från levern till tarmen och ett från levern till en lunga, vad händer då om levern blir överbelastad och därmed förändrar sin rörelse?
Jo, det sker följdreaktioner vidare till andra platser i kroppen. Till exempel ryggsmärtor för att T10 blivit påverkad och dras snett.

Ett annat exempel kan vara när våra muskler i nacken eller ögonen blir komprimerade, då kan vi plötsligt uppleva huvudvärk. Spänningshuvudvärk. Det sker på samma sätt som exempel 1 men är kanske någonting som är enklare att förstå för att det är något vi ofta kan uppleva.

Ett tredje exempel kan vara när vi utsätts för mycket negativ stress i vårt liv, och vi får svårt att lugna ner våra tankar. Hjärnan går på högvarv och produktionen av hormoner kan rubbas så det i sin tur medför hudproblem, sömnbesvär eller magkatarr.

Ett problem som inte blir löst vandrar vidare tills vi inte står ut något mer och tar tag i det. Vår kropp är så pass smart byggd, att vi blir tvingade pga smärta. Då kan det kännas som en lång väg att vandra, eftersom vi inte kan ta några genvägar. Vi måste gå tillbaka hela vägen, bocka av alla steg precis som när vi skalar en lök, tills vi tillslut är framme vid kärnan av problemet. Men även om vägen är lång så är det värt det i slutändan. Vägen känns oftast längre innan man börjat gå. Kan man dessutom få hjälp, assistans, så att kroppen lättare ”hittar tillbaka” så kan vägen ibland bli oväntat kort.

Jag har i många behandlingar blivit påmind om hur vår kropp ständigt söker sig till hälsa. Så fort den får lite hjälp så sker det någonting så att den hittar tillbaka till sin originalrörelse och med det försvinner besvären och smärtan lättar.

Att förstå att våra kroppar är en hel form, ett gemensamt ”organ” som har många funktioner är i skolmedicinen inte alltid ett vanligt tänk, men att allt hänger ihop och behövs av olika anledningar det kan vi väl vara överens om?